מורים חונכים/מלווים

המורה החונך שותף לתהליכי קליטה והערכה של המורה המתמחה בשנת הסטאז' ונפגש עמו אחת לשבוע. בשנה שלאחר מכן על המורה החדש, הנמצא בשנה השנייה לעבודתו לקיים 20 מפגשי הדרכה וצפייה עם מורה מלווה ללא תהליכי הערכה. תהליכים אלה תורמים להיקלטות המיטבית של המורה בבית הספר בשנות עבודתו הראשונות. למידע נוסף על תהליך החונכות לחץ כאן

עיחעכח

שלב ראשון
מ
שלב שני מצפן וכו

קורס חונכים שלב א

הקורס יעסוק ב…
יתקיים באופן מקוון אחת לשבוע בזום
קיימת חובת נוכחות..
מורה חונך נדרש…
|מורה מלווה נדרש…

קורס חונכים שלב ב

התמחות בהוראה היא תהליך שמערכת החינוך במדינת ישראל מחייבת לצורך קבלת רישיון הוראה.

נקודות חשובות בממשק שבין המורה המתחיל למורה החונך

  • התמחות בהוראה היא תהליך שמערכת החינוך במדינת ישראל מחייבת לצורך קבלת רישיון הוראה.
  • בשנת ההתמחות בהוראה מבקשת מערכת החינוך להעריך אם המורה המתחיל מתאים להוראה במערכת החינוך.
  • המורה החונך הוא מורה ותיק שמלווה את המורה המתחיל בשנת ההתמחות.
  • עמידה בכל מטלות הסטאז' וההערכות מאפשרת קבלה של רישיון הוראה קבוע בסוף השנה.
  • מורה מתחיל יהיה זכאי לרישיון הוראה לאחר הערכת משוב אמצע שנה, הערכה מסכמת, מסירת דו"ח מפגשים והשתתפות בסדנת הסטאז' והגשת מטלת סיום.

דיווחי המפגשים ומילוי ההערכות לתצפיות הן באחריות הבלעדית של המורה המתמחה.

תפקידי החונך

  • חונך את המורה המתמחה במהלך שנת ההתמחות ומספק תמיכה מקצועית ורגשית.
  • מסייע למתמחה להיקלט במוסד החינוכי באמצעות טיפוח היכולות החיוניות לעבודתו.
  • משמש כתובת להתייעצויות דחופות, לתמיכה ולפתרון בעיות שנוצרות במהלך העבודה עם תלמידים, עם הורים ועם אנשי צוות בבית הספר.
  • שותף בתהליך ההערכה של המתמחה על שני שלביו: הערכה מעצבת באמצע השנה והערכה מסכמת לקראת סיום השנה, לקראת קבלת הרישיון לעיסוק בהוראה.

    דרכי העבודה של החונך

    • קיום מפגש שבועי אישי, קבוע ורציף של שעה עם המתמחה בזיקה לעבודתו ולנושאים החינוכיים שהוא נחשף אליהם במהלך עבודתו.
    • צפייה בשיעורי המתמחה וקיום שיחת משוב לאחר כל תצפית.
    • צפייה בשני שיעורים לפחות בכל מחצית שנת הלימודים בתיאום מראש עם המתמחה.
    • תיעוד תצפיות ושיחת משוב והבאתן לידיעת המתמחה ושמירתן כעדויות תומכות להערכה.
    • הזמנת המתמחה או המורה החדש לצפייה בשיעורים שמעביר החונך. מומלץ שהמתמחה יצפה במהלך שנת הלימודים בשני שיעורים לפחות שהחונך מלמד, בתיאום מראש.
    • יצירת קשר עם מנהל בית הספר או מפקחת גן הילדים, בעלי תפקידים וכלל הצוות לפיתוח תרבות קליטה מיטבית למתמחים במערכת החינוך.

התנאים הנדרשים כדי לשמש חונך

  • מורה או גננת בפועל המועסקים במשרד החינוך או הבעלות ואינם בשנת שבתון או בגמלאות, וכן בעלי תעודת הוראה או רישיון לעיסוק בהוראה.
  • ותק של ארבע שנים לפחות בהוראה.
  • ניסיון בהוראה בשכבת הגיל ובחלק ממקצועות ההוראה שהמתמחה מלמד.
  • גישה חיובית לקליטת עובדי הוראה חדשים מתוך רצון להעצים עמיתים להצלחה בהוראה.
  • בוגר קורס להכשרת חונכים ומלווים מאחד המוסדות האקדמיים להכשרת מורים או לחלופין לומד במקביל לעבודתו כחונך בקורס זה.
  • כל חונך יכול לחנוך עד שלושה מתמחים.

    תגמול לחונך

    על הדיווח על החונכות אחראי מנהל בית הספר. התגמול מופיע בתלוש השכר.

מורה מלווה הוא עמית מנוסה המלווה את עובד ההוראה החדש לאחר שנת ההתמחות בהיקף של 20 שעות בשנה ומספק לו תמיכה מקצועית ־ דידקטית, חברתית ורגשית. המלווה מסייע לעובד ההוראה החדש להיקלט בעבודה בדרך של טיפוח היכולות החיוניות לעבודתו. הוא הכתובת של עובד ההוראה החדש להיוועצות דחופה, לתמיכה ולפתרון בעיות שנוצרות במהלך העבודה עם תלמידים, עם הורים ועם אנשי צוות.

  • המלווה יכול לצרף את היועץ החינוכי לסייע בהתמודדות עם קשיים מיוחדים.
  • המלווה ישתף את מנהל בית הספר בתהליך ההתמחות של עובד ההוראה החדש לפי העניין והנסיבות.
  • כל מלווה יכול ללוות שני עובדי הוראה חדשים לכל היותר.
  • בכל מקרה יש לקיים את פגישות הליווי לכל עובד הוראה חדש בנפרד.
  • תהליך הליווי מתקיים בעיקר בשנה שלאחר ההתמחות, אך נמשך גם בשנה השנייה שלאחר ההתמחות, למי שקיבל הארכה לשנת ניסיון נוספת בעת תהליך ההערכה לקביעות.

התנאים הנדרשים למילוי תפקיד מלווה

  • עובד הוראה בתפקיד של מורה או גננת (מנהל בית ספר או מפקח לא ישמשו מלווים).
  • עובד הוראה מסגל בית הספר שבו מועסק עובד ההוראה החדש.
  • בעל תעודת הוראה או רישיון הוראה.
  • בעל ותק של ארבע שנים לפחות בהוראה.
  • מומלץ שיהיה בעל ניסיון בהוראת מקצוע אחד לפחות ממקצועות ההוראה של עובד ההוראה החדש ובהוראה באותה שכבת גיל שבה מלמד עובד ההוראה החדש.
  • בוגר קורס להכשרת חונכים ומלווים באחד המוסדות להכשרת עובדי הוראה.
  • במקרים חריגים תאושר העסקתו של מלווה שאינו בוגר קורס להכשרת חונכים ובתנאי שישתלב בקורס זה במקביל לעבודתו. קורס זה מוכר לצורך קידום במסגרת מתווה "אופק חדש" ומתווה "עוז לתמורה".
  • יכולת ונכונות להעניק תמיכה רגשית ומקצועית לעובד ההוראה החדש ולשמש מקור להעצמתו וכתובת זמינה לשאלותיו ולהתלבטויותיו.

    תפקידי המורה המלווה

    תהליך הליווי הוא תהליך של דיאלוג מתמיד בין המלווה לעובד ההוראה החדש, והוא מתקיים במקום העבודה ומחוצה לו. דפוסי התקשורת ביניהם נקבעים בידי שניהם, על פי הצרכים והנסיבות המיוחדים להם. עם זאת קיימים דפוסי עבודה המעוגנים בתפקיד, ועל המלווה להביאם לידיעת עובד ההוראה החדש בתחילת תהליך הליווי.

    • קיום סדרת מפגשים אישיים עם עובד ההוראה החדש בהיקף של 20 שעות. יש לתעד את תאריכי המפגשים והנושאים הנדונים. מטרת המפגשים היא שיחות רפלקטיביות ודינמיות להעצמת עובד ההוראה החדש, בזיקה לנושאים חינוכיים שהוא חווה במהלך עבודתו.
    • צפייה בשיעורים שמעביר עובד ההוראה החדש, על פי בקשתו ובתיאום מראש. צפיית המלווה בשיעורים מיועדת לסייע לעובד ההוראה החדש מבחינה פדגוגית ־ דידקטית, חינוכית ואישית. במסגרת הצפייה על המלווה לרשום לעצמו הערות ואבחנות שישמשו בסיס לשיחה שתתקיים בעקבותיה.
    • צפייה בשיעורים שמעביר המלווה. המלווה יזמין את עובד ההוראה החדש לצפות בשיעורים שהוא מעביר לשם הדגמת פעולת ההוראה ולמידה ממנה. חשוב שהיא תלווה בשיחה שבה יחשוף המלווה את שיקול הדעת שהנחה אותו ואת תהליכי קבלת ההחלטות בעת הכנת השיעור וההוראה. כך יוכל עובד ההוראה החדש לשמש מעין עמית מקצועי למלווה, לשאול שאלות ולהעיר הערות שעשויות לחדד את מיומנויותיו בהוראה.
    • קיום שיחות משוב בעקבות צפיית המלווה בשיעורי עובד ההוראה החדש. אחת מפעולות הליווי שיש לה תפקיד משמעותי בקידומו המקצועי של העובד החדש היא שיחת משוב. שיחה זו חושפת אותו לאירועים החינוכיים והדידקטיים שהתרחשו בעת ההוראה. שחזורם בעת השיחה מאפשר הפעלת שיקול דעת ובקרה על ההתנסות, תוך חשיבה על הקשר בין המטרות שהוצבו לפני השיעור לבין הפעילויות שנעשו במהלכו וההישגים שהושגו בעקבותיו. ראוי לברר במהלך השיחה מה היו מטרות ההוראה, אילו החלטות התקבלו בעת ביצועה, מה משמעותן וחשיבותן, במה הן נכונות ואלו חלופות אפשר להציע להן.
    • יצירת קשר עם המנהל או המפקח ובעלי תפקידים לפיתוח תרבות קליטה מיטבית של מתמחים ושל עובדי הוראה חדשים.
    • שותפות בתהליכי ההערכה לקראת קביעות, אם היא נדרשת בידי מנהל בית הספר או מפקח גן הילדים.

 

מורה חונך מקבל.


מורה מלוה מקבל…

עיחעכח

שלב ראשון
מ
שלב שני מצפן וכו

קורס חונכים שלב א

הקורס יעסוק ב…
יתקיים באופן מקוון אחת לשבוע בזום
קיימת חובת נוכחות..
מורה חונך נדרש…
|מורה מלווה נדרש…

קורס חונכים שלב ב

התמחות בהוראה היא תהליך שמערכת החינוך במדינת ישראל מחייבת לצורך קבלת רישיון הוראה.

נקודות חשובות בממשק שבין המורה המתחיל למורה החונך

  • התמחות בהוראה היא תהליך שמערכת החינוך במדינת ישראל מחייבת לצורך קבלת רישיון הוראה.
  • בשנת ההתמחות בהוראה מבקשת מערכת החינוך להעריך אם המורה המתחיל מתאים להוראה במערכת החינוך.
  • המורה החונך הוא מורה ותיק שמלווה את המורה המתחיל בשנת ההתמחות.
  • עמידה בכל מטלות הסטאז' וההערכות מאפשרת קבלה של רישיון הוראה קבוע בסוף השנה.
  • מורה מתחיל יהיה זכאי לרישיון הוראה לאחר הערכת משוב אמצע שנה, הערכה מסכמת, מסירת דו"ח מפגשים והשתתפות בסדנת הסטאז' והגשת מטלת סיום.

דיווחי המפגשים ומילוי ההערכות לתצפיות הן באחריות הבלעדית של המורה המתמחה.

תפקידי החונך

  • חונך את המורה המתמחה במהלך שנת ההתמחות ומספק תמיכה מקצועית ורגשית.
  • מסייע למתמחה להיקלט במוסד החינוכי באמצעות טיפוח היכולות החיוניות לעבודתו.
  • משמש כתובת להתייעצויות דחופות, לתמיכה ולפתרון בעיות שנוצרות במהלך העבודה עם תלמידים, עם הורים ועם אנשי צוות בבית הספר.
  • שותף בתהליך ההערכה של המתמחה על שני שלביו: הערכה מעצבת באמצע השנה והערכה מסכמת לקראת סיום השנה, לקראת קבלת הרישיון לעיסוק בהוראה.

    דרכי העבודה של החונך

    • קיום מפגש שבועי אישי, קבוע ורציף של שעה עם המתמחה בזיקה לעבודתו ולנושאים החינוכיים שהוא נחשף אליהם במהלך עבודתו.
    • צפייה בשיעורי המתמחה וקיום שיחת משוב לאחר כל תצפית.
    • צפייה בשני שיעורים לפחות בכל מחצית שנת הלימודים בתיאום מראש עם המתמחה.
    • תיעוד תצפיות ושיחת משוב והבאתן לידיעת המתמחה ושמירתן כעדויות תומכות להערכה.
    • הזמנת המתמחה או המורה החדש לצפייה בשיעורים שמעביר החונך. מומלץ שהמתמחה יצפה במהלך שנת הלימודים בשני שיעורים לפחות שהחונך מלמד, בתיאום מראש.
    • יצירת קשר עם מנהל בית הספר או מפקחת גן הילדים, בעלי תפקידים וכלל הצוות לפיתוח תרבות קליטה מיטבית למתמחים במערכת החינוך.

התנאים הנדרשים כדי לשמש חונך

  • מורה או גננת בפועל המועסקים במשרד החינוך או הבעלות ואינם בשנת שבתון או בגמלאות, וכן בעלי תעודת הוראה או רישיון לעיסוק בהוראה.
  • ותק של ארבע שנים לפחות בהוראה.
  • ניסיון בהוראה בשכבת הגיל ובחלק ממקצועות ההוראה שהמתמחה מלמד.
  • גישה חיובית לקליטת עובדי הוראה חדשים מתוך רצון להעצים עמיתים להצלחה בהוראה.
  • בוגר קורס להכשרת חונכים ומלווים מאחד המוסדות האקדמיים להכשרת מורים או לחלופין לומד במקביל לעבודתו כחונך בקורס זה.
  • כל חונך יכול לחנוך עד שלושה מתמחים.

    תגמול לחונך

    על הדיווח על החונכות אחראי מנהל בית הספר. התגמול מופיע בתלוש השכר.

מורה מלווה הוא עמית מנוסה המלווה את עובד ההוראה החדש לאחר שנת ההתמחות בהיקף של 20 שעות בשנה ומספק לו תמיכה מקצועית ־ דידקטית, חברתית ורגשית. המלווה מסייע לעובד ההוראה החדש להיקלט בעבודה בדרך של טיפוח היכולות החיוניות לעבודתו. הוא הכתובת של עובד ההוראה החדש להיוועצות דחופה, לתמיכה ולפתרון בעיות שנוצרות במהלך העבודה עם תלמידים, עם הורים ועם אנשי צוות.

  • המלווה יכול לצרף את היועץ החינוכי לסייע בהתמודדות עם קשיים מיוחדים.
  • המלווה ישתף את מנהל בית הספר בתהליך ההתמחות של עובד ההוראה החדש לפי העניין והנסיבות.
  • כל מלווה יכול ללוות שני עובדי הוראה חדשים לכל היותר.
  • בכל מקרה יש לקיים את פגישות הליווי לכל עובד הוראה חדש בנפרד.
  • תהליך הליווי מתקיים בעיקר בשנה שלאחר ההתמחות, אך נמשך גם בשנה השנייה שלאחר ההתמחות, למי שקיבל הארכה לשנת ניסיון נוספת בעת תהליך ההערכה לקביעות.

התנאים הנדרשים למילוי תפקיד מלווה

  • עובד הוראה בתפקיד של מורה או גננת (מנהל בית ספר או מפקח לא ישמשו מלווים).
  • עובד הוראה מסגל בית הספר שבו מועסק עובד ההוראה החדש.
  • בעל תעודת הוראה או רישיון הוראה.
  • בעל ותק של ארבע שנים לפחות בהוראה.
  • מומלץ שיהיה בעל ניסיון בהוראת מקצוע אחד לפחות ממקצועות ההוראה של עובד ההוראה החדש ובהוראה באותה שכבת גיל שבה מלמד עובד ההוראה החדש.
  • בוגר קורס להכשרת חונכים ומלווים באחד המוסדות להכשרת עובדי הוראה.
  • במקרים חריגים תאושר העסקתו של מלווה שאינו בוגר קורס להכשרת חונכים ובתנאי שישתלב בקורס זה במקביל לעבודתו. קורס זה מוכר לצורך קידום במסגרת מתווה "אופק חדש" ומתווה "עוז לתמורה".
  • יכולת ונכונות להעניק תמיכה רגשית ומקצועית לעובד ההוראה החדש ולשמש מקור להעצמתו וכתובת זמינה לשאלותיו ולהתלבטויותיו.

    תפקידי המורה המלווה

    תהליך הליווי הוא תהליך של דיאלוג מתמיד בין המלווה לעובד ההוראה החדש, והוא מתקיים במקום העבודה ומחוצה לו. דפוסי התקשורת ביניהם נקבעים בידי שניהם, על פי הצרכים והנסיבות המיוחדים להם. עם זאת קיימים דפוסי עבודה המעוגנים בתפקיד, ועל המלווה להביאם לידיעת עובד ההוראה החדש בתחילת תהליך הליווי.

    • קיום סדרת מפגשים אישיים עם עובד ההוראה החדש בהיקף של 20 שעות. יש לתעד את תאריכי המפגשים והנושאים הנדונים. מטרת המפגשים היא שיחות רפלקטיביות ודינמיות להעצמת עובד ההוראה החדש, בזיקה לנושאים חינוכיים שהוא חווה במהלך עבודתו.
    • צפייה בשיעורים שמעביר עובד ההוראה החדש, על פי בקשתו ובתיאום מראש. צפיית המלווה בשיעורים מיועדת לסייע לעובד ההוראה החדש מבחינה פדגוגית ־ דידקטית, חינוכית ואישית. במסגרת הצפייה על המלווה לרשום לעצמו הערות ואבחנות שישמשו בסיס לשיחה שתתקיים בעקבותיה.
    • צפייה בשיעורים שמעביר המלווה. המלווה יזמין את עובד ההוראה החדש לצפות בשיעורים שהוא מעביר לשם הדגמת פעולת ההוראה ולמידה ממנה. חשוב שהיא תלווה בשיחה שבה יחשוף המלווה את שיקול הדעת שהנחה אותו ואת תהליכי קבלת ההחלטות בעת הכנת השיעור וההוראה. כך יוכל עובד ההוראה החדש לשמש מעין עמית מקצועי למלווה, לשאול שאלות ולהעיר הערות שעשויות לחדד את מיומנויותיו בהוראה.
    • קיום שיחות משוב בעקבות צפיית המלווה בשיעורי עובד ההוראה החדש. אחת מפעולות הליווי שיש לה תפקיד משמעותי בקידומו המקצועי של העובד החדש היא שיחת משוב. שיחה זו חושפת אותו לאירועים החינוכיים והדידקטיים שהתרחשו בעת ההוראה. שחזורם בעת השיחה מאפשר הפעלת שיקול דעת ובקרה על ההתנסות, תוך חשיבה על הקשר בין המטרות שהוצבו לפני השיעור לבין הפעילויות שנעשו במהלכו וההישגים שהושגו בעקבותיו. ראוי לברר במהלך השיחה מה היו מטרות ההוראה, אילו החלטות התקבלו בעת ביצועה, מה משמעותן וחשיבותן, במה הן נכונות ואלו חלופות אפשר להציע להן.
    • יצירת קשר עם המנהל או המפקח ובעלי תפקידים לפיתוח תרבות קליטה מיטבית של מתמחים ושל עובדי הוראה חדשים.
    • שותפות בתהליכי ההערכה לקראת קביעות, אם היא נדרשת בידי מנהל בית הספר או מפקח גן הילדים.

 

מורה חונך מקבל.


מורה מלוה מקבל…

שאלות ותשובות

הצוות

כובע אקדמיה למי שרוצה ללמוד במכללה האקמית הרצוג

רוצה ללמוד בהרצוג?

יועצי הלימודים והרישום שלנו כאן לכל השאלות. השאירו פרטים וינתן מענה בהקדם

תודה על ההתעניינות!

יועצי הלימודים והרישום שלנו יצרו איתך קשר בהקדם