הכשרה מעשית

מערכת ההתנסות הקלינית מפגישה את הסטודנטים עם עולמה המעשי של ההוראה.
במהלך ההתנסות ישתתפו הסטודנטים בכל שבוע בימי הכשרה מעשית ובאמצעותם יכירו הסטודנטים את מערכת החינוך: מסגרות לימוד, תוכניות לימודים ואוכלוסיות תלמידים. את ההתנסות מנחה ומלווה מדריך פדגוגי (מד"פ).

בעזרת ההתנסות הקלינית ירכשו הסטודנטים הרגלי עבודה מגוונים, ילמדו להכין מערך שיעור ויצטיידו בכלים חדשניים שבעזרתם יוכלו לבנות יחידת לימוד. כמכשירים להוראה אנו מאמינים כי לצמיחתו המקצועית של המורה חייבת להתלוות מודעות לתהליכים רגשיים והכרתיים שמתחוללים בקרבו ולדפוסי הקשרים הבין־אישיים שבינו ובין הסובבים אותו – תלמידים, הורים ועמיתים למקצוע.

לצפייה במורים מיומנים בבית הספר ולאימוני ההוראה מתלווה סדנת מנהיגות חינוכית ודרכים בחינוך ובהוראה.

מתווה ההתנסות הקלינית ידרוש מן הסטודנט לפנות לטובת עבודה מעשית בין בוקר אחד אחד לשני בקרים במהלך שבוע הלימודים, במשך שתיים משנות הלימוד במכללה (תלמידי הסבת אקדמאיים והרחבת הסמכה ראו מידע בלשונית מטה)

משרד החינוך גיבש תוכנית הכשרה חדשה המכונה 'אקדמיה–כיתה'. התוכנית כוללת התנסות קלינית בבתי הספר בשנה השלישית של הלימודים במשך שני ימים מלאים. התנסות זו נעשית באותו בית הספר יומיים בשבוע.

להשלמת חובות ההתנסות הקלינית – ראו בתקנון המכללה במידעון או באתר.

מרכזי התנסות בקמפוסים

קמפוס אלון שבות (גברים- סדירים ובני ישיבות)

מרכז ההכשרה: הלל ברזלי hallelb@herzog.ac.il

מזכירות: שני קיוול  hitnasut@herzog.ac.il 02-9937308

קמפוס מגדל עוז (נשים)

מרכזת ההכשרה: ד"ר תמי קמינסקי   tamik@herzog.ac.il

מזכירות: ריקי גרינווד  hachsharamo@herzog.ac.il  073-3704134

מרכזי ההתנסות הקלינית בחוגים

חינוך מיוחד

דבי שגיא: debbysagi@herzog.ac.il

מזכירות חינוך מיוחד: ריקי גרינווד  hachsharamo@herzog.ac.il  073-3704134

אנגלית

מליסה ווגליין: melweglein@herzog.ac.il

מתמטיקה ומדעי הטבע

מירי וולף volfmiri@herzog.ac.il

 

מתווה ההכשרה משתנה בהתאם לחוג הנלמד:

חינוך מיוחד

הסבת אקדמאים:

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

 

אנגלית

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (סמסטר מתחילים אנגלית+סמסטר מתקדמים אנגלית)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (סמסטר מתחילים אנגלית+סמסטר מתקדמים אנגלית)

 

מתמטיקה

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)*

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)*

* תלמידים שהמד"פ ימצא שחסרות להם מיומנויות יסוד בהוראת מתמטיקה, יידרשו להשלים סמסטר עבודה מעשית מתחילים במתמטיקה

 

מתמטיקה ומדעי המחשב

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג למתמטיקה +חצי שנה בקבוצת הכשרה של מדעי המחשב (במחצית הראשונה של השנה )**

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג למתמטיקה +חצי שנה בקבוצת הכשרה של מדעי המחשב (במחצית הראשונה של השנה )**

** אין מניעה שהתוכנית תתנהל בשנה אחת, במחצית הראשונה יומיים בשבוע ובמחצית השנייה יום אחד.

 

מדעי הטבע

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)+ שבוע מרוכז (שבוע שוליה)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)+ שבוע מרוכז (שבוע שוליה)

 

מדעי הרוח

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

תוכנית אישית הכוללת 10 שיעורי צפייה ו-5 שיעורי הוראה, כולל שיעור גמר בצפיית איש צוות ההדרכה

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

חצי שנת התמחות חוגית (במקרים מיוחדים תישקל בניית תוכנית אישית שתחייב צפייה במורים בעלי ניסיון והוראה שיעורים בליווי מורה מאמן. שיעור גמר בצפיית איש צוות המכללה.)

אף שאתם עושים רק את צעדיכם הראשונים בתחום ההוראה, מוטלת עליכם אחריות מיד עם ראשית ההכשרה, הן בפני המסגרת הבית-ספרית והן בפני התלמידים.

התלמידים מצפים מכם לדרכי פעולה ולרמת ידע שאינן נופלות מאלו שהורגלו להן על ידי צוות המורים הקבוע של בית הספר. לכן, מעבר לכל הנחיה ונוהל שיימסרו להלן, אתם מחויבים לגלות אחריות ומסירות כלפי המשימה שקיבלתם על עצמכם. עליכם להכין את שיעוריכם בהקפדה, לדייק בזמנים ולנהוג בתלמידים בכבוד וברגישות.

נוהלי ההכנה לקראת השיעור

  • עליכם להתקשר עם המורה הקבוע של הכיתה לא יאוחר משלושה ימים לפני מועד השיעור
    (עדיף שבוע מראש), כדי שתוכלו להכין את השיעור ברצינות קודם לפגישה עם המד"פ.
  • גלו רגישות והבנה לסדר יומו של המורה, והתקשרו עמו בשעות סבירות
    (לכל המאוחר עד השעה 22:00).
    אם המדובר במורה המטופל/ת בילדים, השתדלו שלא להתקשר בשעות שאותן נוהגים הורים לייחד לטיפול בילדיהם.
  • 'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות'.
    גלו פתיחות והבנה לדפוסי העבודה של המורה ואל תנסו לבקרם.
  • אחד הנושאים שיסייעו להצלחת השיעור הוא נוכחות בכיתה בשיעור (באותו מקצוע) שקדם לשיעורכם,
    לצורך היכרות עם דרכי הלמידה של הכיתה, עם התלמידים ועם דרכי הוראת המקצוע בכיתה זו.
  • לפני השיעור יש להיפגש עם המד"פ או לדבר אתו בטלפון, כדי ללבן סוגיות הכרוכות בהוראת השיעור.
  • יש להכין מערך שיעור מסודר שניסוחיו ברורים ומחודדים, ולמסור את מערך השיעור למד"פ קודם לשיעור.
  • יש להכין את הצילומים לשיעור יום קודם להעברת השיעור. דחיית הצילומים ליום ההוראה עלולה לגרום תקלות מביכות.
    במקרה חירום, כאשר מתברר לכם שלא תוכלו ללמד את השיעור המתוכנן, יש להודיע זאת מידית למד"פ במגמה לאתר פתרון הולם לבעיה שנוצרה.
  • לחברי הקבוצה הצופים בשיעור: יש לברר את תוכני השיעור ואת דרכי הוראתם הנאותות ולהצטייד בספרים המתאימים.
  • כאשר הנכם 'צופים' בשיעור, הקדימו ובדקו האם נמצאים בכיתה כיסאות נוספים, או שיש להביא כיסא או ספסל מבעוד מועד.

התנהגות הצופה בעת השיעור

בעת השיעור אתם מתבקשים לעקוב בערנות אחר הנעשה בכיתה, לרשום את תוכני ההוראה ולציין אירועים משמעותיים שהתרחשו במהלך השיעור.
בכל מקרה, במהלך השיעור אל תחליפו ביניכם דעות או הבעות פנים ביקורתיות. אלו מפריעות לריכוז התלמידים, ומערערות את הביטחון העצמי של המורה.
הימנעו לחלוטין מתגובות מזלזלות, גם כאשר תשובות התלמידים או התנהגותם נראות בעיניכם מגוחכות.

תום השיעור

במהלך הדיון שאחר השיעור יושמעו הערות והערכות באשר למהלכיו. הקפידו בכבוד חבריכם (או כל מורה אחר שלימד את השיעור), אך זכרו גם שדיון טוב ופורה מתנהל באווירה פתוחה, עניינית ומכבדת.

השלמת חובות הכשרה פדגוגית מעשית

א. יש להשלים את המטלות במהלך שנות ההכשרה המעשית הקבוצתית.
ב. השלמת שיעור גמר אחר תום שתי שנות ההכשרה הפדגוגית המעשית, כולל צפייה של איש צוות ההדרכה של המכללה, כרוכה בתשלום של 150 ₪ לכל שיעור גמר.
ג. מי שלא ביצע כלל את העבודה המעשית באחת משנות לימודיו במכללה, זכאי להשלימה – בשנה שלאחר מכן ללא תוספת תשלום.
ד. בשנים שלאחר מכן, השלמת לימודי ההכשרה הפדגוגית המעשית כרוכה בתשלום עבור 4 ש"ש, ככל קורס אקדמי אחר במכללה. ה. השלמת סיורים פדגוגיים מעבר לשנה שלאחר סיום ההכשרה, כרוכה בתשלום נוסף של 100 ₪ לכל סיור

לצורך הורדת הטופס הרצוי, יש ללחוץ על הקישור המבוקש:

טפסים כלליים להכשרה מעשית

טפסים – חינוך מיוחד – מתחילים

טפסים – חינוך מיוחד – מתקדמים

טפסים – חינוך מיוחד – הסבה

 

 

 

מרכזי התנסות בקמפוסים

קמפוס אלון שבות (גברים- סדירים ובני ישיבות)

מרכז ההכשרה: הלל ברזלי hallelb@herzog.ac.il

מזכירות: שני קיוול  hitnasut@herzog.ac.il 02-9937308

קמפוס מגדל עוז (נשים)

מרכזת ההכשרה: ד"ר תמי קמינסקי   tamik@herzog.ac.il

מזכירות: ריקי גרינווד  hachsharamo@herzog.ac.il  073-3704134

מרכזי ההתנסות הקלינית בחוגים

חינוך מיוחד

דבי שגיא: debbysagi@herzog.ac.il

מזכירות חינוך מיוחד: ריקי גרינווד  hachsharamo@herzog.ac.il  073-3704134

אנגלית

מליסה ווגליין: melweglein@herzog.ac.il

מתמטיקה ומדעי הטבע

מירי וולף volfmiri@herzog.ac.il

 

מתווה ההכשרה משתנה בהתאם לחוג הנלמד:

חינוך מיוחד

הסבת אקדמאים:

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (9 ש"ש)

 

אנגלית

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (סמסטר מתחילים אנגלית+סמסטר מתקדמים אנגלית)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום

שנת התמחות בחוג (סמסטר מתחילים אנגלית+סמסטר מתקדמים אנגלית)

 

מתמטיקה

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)*

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)*

* תלמידים שהמד"פ ימצא שחסרות להם מיומנויות יסוד בהוראת מתמטיקה, יידרשו להשלים סמסטר עבודה מעשית מתחילים במתמטיקה

 

מתמטיקה ומדעי המחשב

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג למתמטיקה +חצי שנה בקבוצת הכשרה של מדעי המחשב (במחצית הראשונה של השנה )**

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג למתמטיקה +חצי שנה בקבוצת הכשרה של מדעי המחשב (במחצית הראשונה של השנה )**

** אין מניעה שהתוכנית תתנהל בשנה אחת, במחצית הראשונה יומיים בשבוע ובמחצית השנייה יום אחד.

 

מדעי הטבע

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)+ שבוע מרוכז (שבוע שוליה)

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

שנת התמחות בחוג (2 סמסטרים)+ שבוע מרוכז (שבוע שוליה)

 

מדעי הרוח

הסבת אקדמאים:

שנת התנסות מלאה

מרחיבי-הסמכה – בעלי ניסיון בהוראת התחום: 

תוכנית אישית הכוללת 10 שיעורי צפייה ו-5 שיעורי הוראה, כולל שיעור גמר בצפיית איש צוות ההדרכה

מרחיבי-הסמכה – חסרי ניסיון בהוראת התחום: 

חצי שנת התמחות חוגית (במקרים מיוחדים תישקל בניית תוכנית אישית שתחייב צפייה במורים בעלי ניסיון והוראה שיעורים בליווי מורה מאמן. שיעור גמר בצפיית איש צוות המכללה.)

אף שאתם עושים רק את צעדיכם הראשונים בתחום ההוראה, מוטלת עליכם אחריות מיד עם ראשית ההכשרה, הן בפני המסגרת הבית-ספרית והן בפני התלמידים.

התלמידים מצפים מכם לדרכי פעולה ולרמת ידע שאינן נופלות מאלו שהורגלו להן על ידי צוות המורים הקבוע של בית הספר. לכן, מעבר לכל הנחיה ונוהל שיימסרו להלן, אתם מחויבים לגלות אחריות ומסירות כלפי המשימה שקיבלתם על עצמכם. עליכם להכין את שיעוריכם בהקפדה, לדייק בזמנים ולנהוג בתלמידים בכבוד וברגישות.

נוהלי ההכנה לקראת השיעור

  • עליכם להתקשר עם המורה הקבוע של הכיתה לא יאוחר משלושה ימים לפני מועד השיעור
    (עדיף שבוע מראש), כדי שתוכלו להכין את השיעור ברצינות קודם לפגישה עם המד"פ.
  • גלו רגישות והבנה לסדר יומו של המורה, והתקשרו עמו בשעות סבירות
    (לכל המאוחר עד השעה 22:00).
    אם המדובר במורה המטופל/ת בילדים, השתדלו שלא להתקשר בשעות שאותן נוהגים הורים לייחד לטיפול בילדיהם.
  • 'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות'.
    גלו פתיחות והבנה לדפוסי העבודה של המורה ואל תנסו לבקרם.
  • אחד הנושאים שיסייעו להצלחת השיעור הוא נוכחות בכיתה בשיעור (באותו מקצוע) שקדם לשיעורכם,
    לצורך היכרות עם דרכי הלמידה של הכיתה, עם התלמידים ועם דרכי הוראת המקצוע בכיתה זו.
  • לפני השיעור יש להיפגש עם המד"פ או לדבר אתו בטלפון, כדי ללבן סוגיות הכרוכות בהוראת השיעור.
  • יש להכין מערך שיעור מסודר שניסוחיו ברורים ומחודדים, ולמסור את מערך השיעור למד"פ קודם לשיעור.
  • יש להכין את הצילומים לשיעור יום קודם להעברת השיעור. דחיית הצילומים ליום ההוראה עלולה לגרום תקלות מביכות.
    במקרה חירום, כאשר מתברר לכם שלא תוכלו ללמד את השיעור המתוכנן, יש להודיע זאת מידית למד"פ במגמה לאתר פתרון הולם לבעיה שנוצרה.
  • לחברי הקבוצה הצופים בשיעור: יש לברר את תוכני השיעור ואת דרכי הוראתם הנאותות ולהצטייד בספרים המתאימים.
  • כאשר הנכם 'צופים' בשיעור, הקדימו ובדקו האם נמצאים בכיתה כיסאות נוספים, או שיש להביא כיסא או ספסל מבעוד מועד.

התנהגות הצופה בעת השיעור

בעת השיעור אתם מתבקשים לעקוב בערנות אחר הנעשה בכיתה, לרשום את תוכני ההוראה ולציין אירועים משמעותיים שהתרחשו במהלך השיעור.
בכל מקרה, במהלך השיעור אל תחליפו ביניכם דעות או הבעות פנים ביקורתיות. אלו מפריעות לריכוז התלמידים, ומערערות את הביטחון העצמי של המורה.
הימנעו לחלוטין מתגובות מזלזלות, גם כאשר תשובות התלמידים או התנהגותם נראות בעיניכם מגוחכות.

תום השיעור

במהלך הדיון שאחר השיעור יושמעו הערות והערכות באשר למהלכיו. הקפידו בכבוד חבריכם (או כל מורה אחר שלימד את השיעור), אך זכרו גם שדיון טוב ופורה מתנהל באווירה פתוחה, עניינית ומכבדת.

השלמת חובות הכשרה פדגוגית מעשית

א. יש להשלים את המטלות במהלך שנות ההכשרה המעשית הקבוצתית.
ב. השלמת שיעור גמר אחר תום שתי שנות ההכשרה הפדגוגית המעשית, כולל צפייה של איש צוות ההדרכה של המכללה, כרוכה בתשלום של 150 ₪ לכל שיעור גמר.
ג. מי שלא ביצע כלל את העבודה המעשית באחת משנות לימודיו במכללה, זכאי להשלימה – בשנה שלאחר מכן ללא תוספת תשלום.
ד. בשנים שלאחר מכן, השלמת לימודי ההכשרה הפדגוגית המעשית כרוכה בתשלום עבור 4 ש"ש, ככל קורס אקדמי אחר במכללה. ה. השלמת סיורים פדגוגיים מעבר לשנה שלאחר סיום ההכשרה, כרוכה בתשלום נוסף של 100 ₪ לכל סיור

לצורך הורדת הטופס הרצוי, יש ללחוץ על הקישור המבוקש:

טפסים כלליים להכשרה מעשית

טפסים – חינוך מיוחד – מתחילים

טפסים – חינוך מיוחד – מתקדמים

טפסים – חינוך מיוחד – הסבה

 

 

 

כובע אקדמיה למי שרוצה ללמוד במכללה האקמית הרצוג

רוצה ללמוד בהרצוג?

יועצי הלימודים והרישום שלנו כאן לכל השאלות. השאירו פרטים וינתן מענה בהקדם

תודה על ההתעניינות!

יועצי הלימודים והרישום שלנו יצרו איתך קשר בהקדם